کد خبر 1122400
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
ویروس سیاسی؛ ترامپ ۷ دقیقه هم تحمل نکرد

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در نشست هفتاد و پنجم مجع عمومی سازمان ملل متحد، هفت دقیقه صحبت کرد اما در همین چند دقیقه محدود نتوانست نفرت پراکنی نکند.

به گزارش مشرق، ترامپ در حالی از فرصت محدود خود برای پراکندن نفرت استفاده می کرد که در همان حال، تعداد مرگ ناشی از ویروس کرونا در آمریکا از ۲۰۰ هزار تن گذشته بود و نیویورک که قرار بود میزبان صمیمی مجمع عمومی سازمان ملل باشد در طاعون مرگبار ویروس و سوء مدیریت ترامپ غرق شده بود.

نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد بر توقف سیاست‌های دردسر ساز آمریکا برای جهان تاکید کرد و گفت: ایالات متحده در برابر جامعه بین‌المللی ایستاده و کاملا منزوی شده است.

 شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه شاهد نشستی عالی‌رتبه درباره جهان پس از کرونا و صلح و امنیت آن بود اما این نشست به تنش میان سه قدرت جهانی و دارای حق وتو انجامید.

ماجرا از آنجا آغاز شد که کلی کرافت نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل بدون در نظر گرفتن نزدیک به ۷ میلیون مبتلای شناسایی شده به کرونا و بیش از ۲۰۱ هزار فوتی ناشی از این بیماری در آمریکا، سعی کرد چین را مورد حمله کلامی خود قرار دهد.

وی در اظهارات خود گفت: همانطور که پرزیدنت ترامپ روز سه شنبه در سخنرانی خود قبل از مجمع عمومی به وضوح اظهار داشت، برای ترسیم آینده بهتر، "ما بیشتر کشوری را مسئول می‌دانیم که این آفت را به جهان انداخت: چین. "

کرافت بدون ارائه مدرکی  به تخریب رقیب ادامه داد و گفت: امروز این شهرت پس از اینکه سازمان جهانی بهداشت به کارزار چینی برای جلوگیری از همکاری و دروغ به جهان، کمک کرد، درهم ریخته است. تا به امروز، دانشمندان جهان هنوز درک کاملی از ریشه‌ها، ویژگی ها و شیوع ویروس ندارند؛ درکی که فقط حزب کمونیست چین می‌تواند ارائه دهد.

این سخنان، واکنش ژانگ جون نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد را برانگیخت که گفت: اکثریت اعضای شورای امنیت در اظهارات خود از همبستگی و همکاری سخن گفتند که بازتابی از نگرانی عمومی جامعه بین‌المللی است.     

وی افزود: متاسفانه امروز یک سروصدایی از آمریکا شنیدیم که مخالف فضای این نشست بود. چین به طور کامل با این اتهامات بی‌اساس آمریکا مخالف است و آن را رد می‌کند.

نماینده چین در سازمان ملل متحد تاکید کرد: ایالات متحده در برابر جامعه بین‌المللی ایستاده و کاملا منزوی است. وقت بیدار شدن است؛ سیاسی کردن ویروس را متوقف و در خانه با آن مبارزه کنید.

تنش‌های بین آمریکا و چین که تا پیش از این محدود به مسائل تجاری بود چندی است که با به میان آمدن بحران کرونا وارد مرحله جدیدی شده است. در این بحران تا کنون ۹۵۰ هزار نفر در سراسر دنیا جان باخته اند. بیشترین تعداد مرگ و میر تا کنون متعلق به آمریکا است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در نطق کوتاه از پیش ضبط شده خود برای مجمع عمومی سازمان ملل به صراحت از نقش چین در ایجاد این همه گیری انتقاد کرد و حتی آن را «ویروس چینی» نامید. سخنی که بلافاصله مورد اعتراض نماینده دائم چین در سازمان ملل قرار گرفت.

شنیدن سخنان نگران کننده و اعلام خطر از سوی دبیرکل سازمان ملل موضوع جدیدی نیست. گوترش سال گذشته نیز نسبت به خطر های بزرگی که جهان را تهدید می کنند هشدار داده بود. وی جنگ و درگیری‌های منطقه ای، فاجعه محیط زیستی، مضمحل شدن اعتماد در عرصه بین المللی و وجه تاریک دنیای دیجیتال را به عنوان چهار تهدید اصلی معرفی کرده بود. امسال علاوه بر آنها به بیماری کووید۱۹ و همچنین از سر گرفته شدن جنگ سرد، این بار بین آمریکا و چین نیز اشاره کرد.

دبیر کل سازمان ملل متحد عنوان کرد که جهان اکنون شاهد بزرگترین بحران اقتصادی پس از رکورد بزرگ دهه ۱۹۲۰ و ۳۰ است. به گفته گوترش پس از نزدیک به سی سال روند معکوس، اکنون فقر در جهان در حال گسترش است. بیماری‌های واگیر و تضعیف پیمان کنترل سلاح‌های اتمی و خطر جدیدی به نام فضای سایبری از جمله تهدیدهایی بود که گوترش به آنها اشاره کرد.

اما آنچه در سخنان گوترش می‌توان به عنوان عامل اصلی نگرانی های او شناسایی کرد شاید از بین رفتن حکمیت و اقتدار سازمان ملل و شورای امنیت باشد. این موضوع به زبان‌های مختلف از سوی سایر رهبران جهان از جمله رئیس جمهور فرانسه نیز شنیده شد. مکرون در سخنان خود به تضعیف شورای امنیت سازمان ملل به خاطر تک روی های آمریکا اشاره کرد و خواستار ایجاد نظم جهانی نوینی شد.

در واقع آنچه برای گوترش موجب نگرانی است از دست رفتن نقش رهبری این سازمان است. وی از نبود یا تضعیف چندجانبه گرایی و افزایش پوپولیسم و ملی گرایی شکایت می کند و با اینکه به دولت جدید آمریکا اشاره صریح نمی کند؛ همه می دانند که اشاره او به تک روی های دولت فعلی ایالات متحده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    27 13
    حالا این یانکی ها چرا اینقدر اصرار دارن ویروس آمریکایی رو به اسم چینی قالب کنن؟؟ من فکر کنم میخوان دبه کنن بدهی هاشونو به چین ندن و بالا بکشن، حالا ببینید کی گفتم. یانکی هروقت دهنشو باز کنه دروغ ازش میاد بیرون، فراموش نکنین!!!
    • نبیل کرمی IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
      16 19
      این ویروس ازچین شروع شد همه میدانند
    • وحید FI ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
      17 9
      درسته که ویروس از چین شروع شد ولی کار همین یانکیهای حرامزاده بود که خداروشکر بیشتر گریبانگیر خوده یانکیهای کثیف شد، مرگ بر ملت کثیف آمریکا که هنوزم خیلیهاشون از ترامپ کاباره زاده طرفداری میکنن
    • IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
      14 2
      اتفاقأ همه بجز غربگداها میدونن که تیم یانکی‌ها در مسابقات نظامی در ووهان چین این ویروس رو بردن اونجا تا بندازن گردن چین!! ویروس آمریکایی رو نمیشه جای چینی قالب کرد!
    • کرمی IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
      6 2
      اگر ویروس کار چین بود چرا به جان مردم خود انداخت این ویروس کار امریکا بود می خواست اقتصاد چین که در حال رشد بود نابود کند واکنون این دروغ را زیاد تکرار می کند تا به دیگران بقبولاند که کار امریکا نبود است ساده نباشید
    • وحید IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      0 1
      امریکایی؟!!!!!!!!
    • حسن IR ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      2 1
      چینیهای پدرسوخته ویروس راساختندوازقبل هم دارو ودرمانش راتهیه.کردندکه خودشان زودمهارش کردند
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    25 11
    توی کشور ما بیشتر کسانی که حاضر نیستن ماسک بزنن یا الگوشون ترامپ هست یا دولت سوئد
    • H IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
      19 2
      مرگ بر ترامپ قمارباز
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    17 5
    متاسفانه هیچکدوم از این کشورها هنوز اونقدر شجاعت و حقیقتاً استقلال ندارند تا قاطعانه و محکم بزنند تو دهان آمریکا و نماینده ش تو سازمان ملل و شورای امنیت. چنان بکوبوننش تا نتونه نطق کنه.
  • مجتبی فرحناکی IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    19 8
    ترامپ از جهان برره بیرون همه جهان آرم می گیره
  • جمال IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    8 14
    اینکه چین در شیوع کرونا مقصر است و سازمات بهداشت جهانی هم با ملاحضلات بی موردش اشتباه کرده بر کسی پوشیده نیست. حرف درست مهم است نه اینکه از دهن کی بیرون میاد
  • امید US ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    12 14
    حرف درست و منطقی رو ترامپ میزنه.منشا ویروس ازچین بوده و چه شک و شبهه ای هست؟چطور خود چین با این جمعیت عظیم تونست مهارش کنه ؟؟؟
    • وحید FI ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
      5 1
      خدا همه رو شفا بده
  • Safggfcg IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    3 3
    واقعا منشاش چین بود
    • Elsa IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
      2 1
      دقیقا درست از چین بود اما درست شدن ویروس از اسرائیل غاصب و صهیونیسم هست که با کمک آمریکای لجن پخش شد
  • علی قائدیان IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    6 4
    ترامپ میخواد ویروس کرونا را طوری نشون بده که انگار چین ساخته ولی درصورتی که خودش گفته میخواستم رئیس جمهور سوریه ترور کنم حالا ترامپ تروریست هست یا دولت چین میخوان تفرقه بندازه بین ما
    • محمد IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
      2 2
      رئیس جمهور سوریه رو ...
    • نامدار IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
      1 0
      معلومه چی میگی
  • جواد IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    3 1
    ترامپ یه احمق و دیوانه برای ما است ولی ملتش بهش رای میدن بمیری ترامپ
    • یانکی IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
      2 1
      دیوانه ز دیوانه خوشش آید
  • DE ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    2 2
    ولی واقعا این کرونا شانسی بود که ایران آورد چرا که آمریکا برنامه داشت کشورهای عرب را با اسراییل ضد ایران متحد کند و ما را از راه تحریم به آشوب داخلی بکشاند. حالا که این شانس را آوردیم باید حداکثر استفاده را بکنیم. جلوی دزدان بیت المال را بگیریم آرامش و اعتماد عمومی ایجاد کنیم.
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    4 0
    ادب مردبه زدولت اوست ادب خوب چیزیست
  • مخفوظ IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    1 7
    چرا اینقدر از چین که عامل ومبدا تولید ویروس کروناست حمایت می کنید؟ چین به این عظمت چرا فقط کرونادر ووهان وبعدش به جهان ؟ چرا خبری از کرونادرپکن شانگهای ودیگر شهرهای چین درج نمی کند؟ یعنی چین فقط ووهان است وتمام؟ مقامات کشور چین باید دردادگاه جهانی محاکمه شوتدکه چرابه بشریت حمله فوق میکروبی کردند؟
    • علی IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
      6 1
      محاکمه که چرا مردمتون اینقدر خوب رعایت میکنن.شاید فیلم های مردم چین رو ندیدید که تو آپارتمان ها همو صدا میکنن.شایدم انتقادتون از دولت چینه که چقدر خوب کار کرد.حالا تو چین شروع شد.ولی یادم نرفته که ترامپ با طرفدار هاش دست میداد برای بی اهمیتی کرونا.درود بر مردم با فرهنگ چین.میتونید فیلم های خیابونای چین با خیابون های تهرانو مقایسه کنید.فاصله دومتری و ماسک .
    • چاووش IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
      0 4
      احسنت حرف دل منو زدی تابلو که این ویروس چینی هستش اگه امریکایی بود خودشون کشور اول دنیا تو مرگ و میر نبودن کرونا بخاطر جنگ بین آمریکا و چین بوجود اومد چون زور چینی ها به آمریکایی ها نمیرسید با تولید این ویروس خواستن انتقام بگیرن،از کشور خودشونم شروع کردن که کسی مشکوک نشه،مردم کشورهای دیگه هم این وسط دارن بیگناه کشته میشن آینده همه چیزو ثابت میکنه...
  • زهرا IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    1 0
    صورت مسئله رو پاک میکنین..نتوانست ۷ دقیقه هم تحمل کند چه ربطی به موضوع ویروس داشت.هر کی مخالف پخش این ویروس باشه هر کی میخواد باشه حق با اونه.هنوز درجایگاه مسئولیت نیستیم بدونیم که بدونیم این ویروس چه هزینه های سنگینی داشت برای کشورها. چه جانی چه مالی .اینکه بگیم ۷ دقیقه هم دوام نیاورد اگه مقابل کشور دیگه ایی همچین موضعی می‌گرفت درست میگین شما.ولی کشوری که منشا این ویروس بوده و سرپوش گذاشته و هیچ همکاری نمیکنه .شما راضی هستین مردم کشورمون چقد تلف شدن که طرفداری میکنین؟
  • نصر IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    3 0
    این ویروس توسط امریکایی ها در یک ازمایشگاه درچین که در اختیار خودشان بوده ساخته شده است. اینکه چین توانسته این ویروس را مهار کنه منطقی و علمی عمل کردن اونا با این بیماری بوده است . 1-مردم خود را دچار ترس وحشت نکردند و مرگ ومیر های بیمارستانی را همه به حساب کرونا نگذاشتد مثل ایران و امریکا.2-با این بیماری هم مثل دیگر بیماری ها برخورد کرده و مردم را به استفاده از وایتکس و الکل و هزاران ماده سمی دیگر در زندگی روز مره وادار نکرده اند که حتی مواد خوراکی را هم قبل از مصرف با این مواد آغشته کنند و یا محیط عمومی و بیمارستان ها را به این مواد اغشته نمایند .3- با تکیه بر دانش بومی و طب سنتی خود با کمک علوم روز حتما این بیماری را کنترل کرده اند که متاسفانه در ایران شیادان و مافیای غذا و دارو امکان انرا به هیچ کس نمیدهد.
    • بنده ی خدا RO ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      0 0
      سلام یعنی منظورت اینه که بجای تحقیق علمی چند ده ساله وشاید بیشتر علم پزشکی مدرن برروی داروها چه شیمیایی باشند چه گیاهی وچه معجونی از هردوباید از داروی تجویزی روغن بنفشه ی استادنابغه!!! طب سنتی ایران برای درمان کرونا استفاده می شد وا اسفاازاین حد از درک نازل انسانی که خداوند اورا اشرف مخلوقات زمین آفریده است. یاعلی
  • رحیم. شکری IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    1 0
    خدایا فقط با جان ومال اعتقادمان برحقانیت بودن ویگانگیت شهادت میدهیم واز جلیل وجیاربودندخواهان آنیم.ترامپ وکسانی که در شهادت سردار سلیمانی دست داشتندهرچه سریعترین عذاب علیم رانصیبشان بگردان.
  • نیما IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    0 0
    مرگ بر ترامپ
    • سعید IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
      1 0
      مرگ بر شیطان مرگ بر ترامپ قمارباز
  • اکبرنژاد IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    1 1
    حتی از آمریکا خطرناکتر چینه.. اگه اطلاعت کافی از مافیاهای چینی و کارهای ضدبشری که انجام میدن مطلع باشین میفهمین که جین فقط تنها فرقش با بقیهی کشورهای تروریستی اینه که یه نقاب زده و خودشو خوب جلوه میده اون از موادهای مخدری که به صورت کاملا محسوس و بیکیفیت و کشنده و حتی این ویروس ساختگی که چندین حرف در مورد منشعش گفته شده اما کسی چیزی نفهمید چون چین نزاشت که بررسی ها انجام بشه.. در ضمن اگه این ویروس ساختگی نبود چطور تونستن تو ووهان اونو نگه دارن مگه از همون اول با وجود ویروس و ماهیت اون آشنا بودن که اونقدر خوب از اول کنترلش کنن؟!؟
  • بنده ی خدا GB ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    1 2
    به نام خدا سلام عامل بوجود آمدن وانتقال این ویروس با شواهدو قراینی که وجود داردکشور چین است چه عمدا باشد چه سهوا اگر ثابت شود که عمدا بوده است علاوه بر پرداخت همه ی خسارت های جانی ومالی که به ساکنان کره ی زمین وارد شده است باید سران چین دریک دادگاه بی‌طرف بین المللی محاکمه شوند وبه سزای عمل نا پاک شان برسند وحتی اگر سهوا هم باشد حتماباید تاوان خسارت های جانی ومالی کوتاهی خود درمراقبت از انتشار گسترده ی این بیماری درسطح جهان را جبران کنند. با سپاس
  • بنده خدا IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    0 0
    مشرق چرا همه نظر ها را نمی گذاری.چرا. پس اصلا نظر سنجی نگذار. بهتره .
  • حححح GB ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    1 0
    متاسفم براتون
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    0 0
    کارنامه آمریکا و اسراییل بوده ساده نباش
  • فرزند وطن IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    0 0
    بله قالب کرد، فهم قالبی برشماغالب شده!!!...
  • مرتضی صادقی IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    0 0
    سلام به نظر من ویروس از چین وچین خواست ثابت کند ابر قدرت شده جهان در دست خودش است
  • ناصر IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    0 0
    ترامپ انسان خوبی است من دوسش دارم چون بفکرمردمی است که بهش رای دادند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس